Saturday, February 21, 2015

sökandet efter pepparrot

Kära bloggvänner!

Nu har jag kommit så här långt och det innebär, att jag alldeles själv kan hitta ett program att skriva i. Det här påminner skrämmande mycket om mina första erfarenheter av datorer. Hur jag kämpade och svettades och hur jag ibland med längtansfylld blick tittade ner på poolen och önskade att jag kunnat öppna fönstret och slänga ut hela "sk-ten"!

Nu har jag ingen pool och inte heller samma hemska temperament, men stöna och pusta kan jag fortfarande till mannen och hundarnas stora förtret. Det är bara för mycket! Fast det är ju som med det mesta; det man kan, är lätt.

Som många av er, som är vän på fb, redan har sett, tycker jag mycket om att laga mat och att förmedla mina kullinariska erfarenheter. Det kommer också att bli det, jag mest kommer att skriva om och lägga ut bilder på ( när jag lärt mig hur det går till).

Man skulle kunna tro att Portugal har fantastiska råvaror och de har de också, när det gäller frukt och grönsaker, åtminstone om man köper på olika torgmarknader. Fisk finns självklart också i mängder och världens godaste kycklig. Men för att få ihop till en lunch eller middag får man oftast åka till flera olika affärer för att få ihop ingredienserna.

När jag kommer till Sverige numera, blir jag alldeles lyrisk över det stora utbud som finns i mataffärerna. Jag önskar att jag hade en lastbil med mig, att fylla med allt jag saknar eller har svårt att få tag på i Portugal. När jag läser svenska recept brukar jag först ögna igenom dem för att se om ingredienserna finns här. Ibland föredrar jag att koka efter portugisiska kokböcker, för då vet jag att varorna finns.

Har senaste veckorna haft en rolig utmaning med min fiskhandlare i byn. Jag berättade om ett laxrecept, där jag använt pepparot i såsen, men att pepparot tyvärr inte finns att köpa i Portugal.

Det fanns det ju visst, påstod han och sedan har jag fått först rättikor och sedan palsternackor. Gjorde en jättegod gratäng med rättika i söndags och en jättegod soppa på palsternackorna igår. Men fortfarande ingen pepparrot!

"Djungeltummorna" går i svenskkollonin, när någon har hittat dill, citrongräs, keso, creme faiche, gräddfil, rapsolja,levande kräftor!, salladslök, quorn......

Vad jag saknar allra mest är Västerbottenost och Vikabröd! Kalles randiga kan man ju göra själv med Kalles från IKEA och Philadelfiaost, annars hade det stått med på listan.

Vi har en jättefin välsorterad matavdelning på IKEA i Lissabon och portugiserna har lärt sig tycka om allt från köttbullar till lingonsylt. För att inte tala om svenskt godis! Jättekul att kolla vad de lägger i sina korgar, när man är där och handlar. Resturangen är knökfull vid luchtid med portugiser som äter svenska maträtter. Annars är portugiser, åtminstone de äldre, väldigt konservativa när det gäller mat. Portugisiska restauranger har i stort sätt samma menyer.

Det var allt för idag!

Rättikan tillagade jag så här:

Skala och skiva rättikan. Koka skivorna i 15 minuter i grädde. Häll över i en form. Toppa med riven ost. Salta och peppra. Efersom jag har vitlök i det mesta, pressade jag ner en vitlök i gräddsåsen. 200 grader i 20 minuter.

Väldigt LCHF! ;-)









2 comments:

  1. Vika Bröd finns ju inte kvar i Original, så att säga. Idag är det SkedviBröd som gäller, det enda bröd som gräddas i vedeldag ugn och för hand.
    Finns bla på NK i normalgräddat och "bränt".
    Mycket gott, värt att prova.

    Kul att du kommit igång, Mats

    ReplyDelete
  2. Google helped mer :-)

    Vika bread is of course not in the original, so to speak. Today it´s Skedvi Bröd applicable, the only bread that is baked in an vedeldag oven and handmade.
    Is blah at NK normalgräddat and "burned".
    Very good, worth a try.

    Glad you got started, Mats

    ReplyDelete